29 września obchodzimy Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania – święto, które przypomina, jak wielką wartość ma wspólne czytanie na głos. Przez cały tydzień uczniowie klas 4–8 wzięli udział w różnorodnych działaniach, których celem było nie tylko promowanie czytelnictwa, ale też rozwijanie wyobraźni, wzbogacanie słownictwa i budowanie relacji przez literaturę.
Klasy 4–6 miały za zadanie przynieść do szkoły swoją ulubioną książkę i zaprezentować ją koleżankom i kolegom. Uczniowie z ogromnym zaangażowaniem opowiadali o wybranych tytułach, dzielili się emocjami związanymi z lekturą i czytali na głos wybrane fragmenty. Nie zabrakło książek przygodowych, fantasy, a nawet klasyki literatury dziecięcej.
Klasa 7 zmierzyła się z trudniejszym wyzwaniem – spośród szkolnych lektur uczniowie wybierali jedną, która zrobiła na nich największe wrażenie. Musieli też uzasadnić swój wybór i podzielić się refleksją z resztą klasy. To była świetna okazja do spojrzenia na lektury szkolne z innej perspektywy i odkrycia, że wiele z nich może być naprawdę inspirujących.
Po prezentacjach książek w klasach odbyły się literackie kalambury, w których uczniowie mieli za zadanie przedstawiać postacie, tytuły lub sceny z książek w formie ruchowej – bez użycia słów. Zabawa była nie tylko pełna śmiechu, ale też doskonałą okazją do utrwalenia wiedzy o przeczytanych książkach.
Uczniowie klasy 8 uczestniczyli we wspólnym głośnym czytaniu fragmentów Pana Tadeusza Adama Mickiewicza. Wspólne odkrywanie epopei narodowej pozwoliło nie tylko lepiej zrozumieć jej treść i język, ale też poczuć rytm wiersza i magię opowieści o dawnej Polsce.
Warto czytać, bo głośne czytanie rozwija wyobraźnię, poprawia koncentrację i pamięć, wzbogaca słownictwo oraz uczy poprawnej wymowy i intonacji. Wspólne słuchanie historii sprzyja integracji, rozwija empatię i zachęca do rozmowy o przeczytanym tekście. To także sposób na budowanie pozytywnej atmosfery w klasie i zachęcenie uczniów do sięgania po książki na co dzień.